Dla świeżaków

Informacje „Dla Zielonych” – czyli krótki przewodnik dla tych, którzy na konwencie jeszcze nie byli i nie wiedzą co to takiego.

Z tego co mówią nam nasze statystyki  i słyszymy od Was, dla wielu uczestników Opolcon jest ich pierwszym konwentem, a jak wiadomo początki bywają trudne.
Dlatego też, dla konwentowych świeżaków stworzyliśmy krótki przewodnik i zbiór pojęć ważnych na konwencie.

Zacznijmy od najważniejszego!

  1. Konwent (z ang. Convention) – konwentem zwykło się nazywać wydarzenie, „zjazd” ludzi o podobnych zainteresowaniach, obracające się wokół tych zainteresowań. W naszym przypadku szeroko rozumianej fantastyki.
  2. Co trzeba/dobrze jest wziąć ze sobą na konwent? (Opolcon, czy inny)
    • dokumenty – na sporej części konwentów trzeba się wylegitymować, oraz spisać część danych w procesie akredytacyjnym aby w ogóle dostać się na konwent;
    • zgodę rodzica/opiekuna prawnego – jeśli masz mniej niż 18 lat, aby uczestniczyć w większości konwentów, musisz posiadać zgodę rodzica/opiekuna prawnego, bez tego możesz nie wejść na konwent;
    • śpiwór i karimata – jeśli będziesz nocować na konwencie, nie ma co liczyć na ciepłe łóżko, wszyscy śpią na salach zwanych sleeproomami;
    • ubrania na zmianę – większość konwentów dzieje się przez cały weekend, od piątku do niedzieli, więc dobrze jest mieć ze sobą odpowiednią ilość ubrań na zmianę, dostosowaną do obecnie panującej pogody;
    • ręcznik – na większości konwentów dostępne są prysznice, a nic nie działa tak dobrze na samopoczucie, jak gorący prysznic po męczącym dniu słuchania prelekcji i dobrej zabawy ze znajomymi;
    • swoje leki – jeśli przyjmujesz regularnie leki na choroby przewlekłe (np. alergie, cukrzyca, etc.), pamiętaj żeby mieć je ze sobą w przypadku napadu choroby. Dobrze jest też napisać na odwrocie identyfikatora co Ci dolega. Jeśli stracisz przytomność ułatwi to diagnozę podczas interwencji medycznej,
    • zapas prowiantu – zawsze dobrze jest mieć coś ze sobą do zjedzenia na czarną godzinę, gdy złapie nas mały głód w środku nocy, a okoliczne sklepy są już zamknięte;
    • coś słodkiego – w trakcie konwentu często zapominamy o tym, żeby zjeść coś treściwego – zastrzyk cukru potrafi postawić na nogi;
    • dobrze rozplanowany budżet – pamiętaj że jeśli jedziesz na cały weekend, środków musi ci wystarczyć do końca. Jeśli jesteś zakupoholikiem, odłóż przynajmniej tyle, żeby móc wrócić do domu;
    • humor i dobre nastawienie – na konwentach wszyscy chcemy się bawić, więc dobrze jest nastawić się na zabawę i wyluzować.
  3. Porady dla świeżaków
    • Uzbrój się w cierpliwość – zawsze mogą zdarzyć się kolejki – przy akredytacji, do toalety, pryszniców, do sali prelekcyjnej i nie da się tego ominąć.
    • Przeczytaj regulamin, przestrzegaj go – warto jest wiedzieć co wolno, a czego nie wolno robić na konwencie. Pamiętaj, że jeśli zostałeś wpuszczony na wydarzenie, możesz też być z niego usunięty jeśli będziesz łamał regulamin, bądź uprzykrzał konwent innym uczestnikom.
    • Jedz, pij, śpij – pamiętaj o tym, że mimo trwania konwentu, twój organizm nie robi sobie przerwy, dalej ma swoje potrzeby, nawet większe niż normalnie. Najczęstszą przyczyną interwencji medycznych na konwentach są omdlenia z wycieńczenia organizmu, po kilku dniach bez jedzenia, snu i wody.
    • Bądź poinformowany – każdy konwent jest inny i działa trochę inaczej. Jadąc na konwent powinieneś wiedzieć o nim podstawowe rzeczy takie jak czas otwarcia bram, procedury akredytacyjne, regulamin, dojazd na konwent i jego lokalizacja.
    • Obsługa i organizatorzy nie gryzą – nie bój się zapytać kogoś z organizacji o drogę do poszukiwanej sali, nurtującą cię sprawę organizacyjną, czy też problem który zauważyłeś na konwencie.
    • Zgłaszaj sytuacje niebezpieczne, nie stwarzaj sytuacji niebezpiecznych – tam gdzie dużo ludzi, zawsze łatwiej o wypadek – zalanie przedłużacza, skaleczenie, przewrócenie się, zostawienie włączonego czajnika czy tostera. Dlatego też reaguj jeśli widzisz sytuację mogącą zamienić się w wypadek bądź zagrażającą komuś/czemuś. Zgłaszaj takie rzeczy do obsługi, oni będą wiedzieli co robić.
    • Pamiętaj, że wszyscy gramy w jednej drużynie – organizatorzy chcą aby ich impreza wyszła jak najlepiej i żeby ludzie dobrze się na niej bawili, ale czasem nie da się ominąć problemów organizacyjnych, często powodowanych przez czynniki zewnętrzne. Organizator to też człowiek, tylko bardziej zestresowany i zabiegany. Drogi konwentowiczu, wybacz że czasem coś nie idzie po twojej myśli, nie wszystko zależne jest od nas. Często ogranicza nas miejsce, budżet, ramy czasowe czy własne siły, ale zawsze staramy się, abyście na konwencie mogli bawić się jak najlepiej i pielęgnowali swoje fantastyczne pasje.
  4. Zbiór wybranych pojęć podstawowych
    • akredytacja – wejściówka/miejsce w którym otrzymuje się wejściówkę;
    • program – ogół wszystkich atrakcji na konwencie (pojęcie) lub rozpiska wszystkich atrakcji na konwencie;
    • informator – dokument zawierający wszystkie podstawowe informacje o konwencie, takie jak goście, program, organizacja, współprace, sponsorzy, etc.;
    • helperzy – obsługa konwentu;
    • helper – najbardziej podstawowy członek obsługi;
    • patrol – dział obsługi odpowiedzialny za bezpieczeństwo, konwentowa „ochrona”;
    • techniczni – dział obsługi zajmujący się sprzętem;
    • wystawcy – stoiska sprzedające na konwencie różnorakie gadżety – koszulki, kubki, maskotki, jedzenie i wiele innych;
    • org – skrót od organizator;
    • cosplay – przebranie nawiązujące do postaci znanej z gier, książek, filmów, innych mediów kultury;
    • pomieszczenia specjalne – istnieje cała masa pomieszczeń przeznaczonych do różnych celów, nazywanych od swojej funkcji. Najczęściej spotykane to:
      • helproom – pokój obsługi, pomieszczenie w którym helper może odpocząć, zjeść coś bądź zrobić sobie kawę/herbatę;
      • sleeproom – pomieszczenia sypialne dla użytkowników;
      • orgroom – pokój organizatorów, centrala organizacyjna konwnetu;
      • greenroom– pokój przeznaczony głównie dla gości i prelegentów, mogą tam napić się kawy, herbaty, przygotować się do prelekcji/punktu programu.